-
-
Lokalizacja
-
Kalendarium
Piątek, 2024-05-17
Imieniny: Brunony, Sławomira
Zamierzenia
GRUPA V – Motylki
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
Maj 2024
Tematy kompleksowe:
- Gdzie jest najciekawsze miejsce na świecie?
- Czyim domem jest łąka?
- Jak daleko pada jabłko od jabłoni?
- Czego dzieci potrzebują do szczęscia?
AD.1
- zapoznanie z rodzinną miejscowością
- rozwijanie umiejętności słuchnia ze zrozumieniem; rozwijanie mowy
- poznanie wybranych zabytków w Europie
- zapoznanie z utworami muzycznymi chatakterystycznymi dla wybranych krajów europejskich
- doskonalenie umiejętności przeliczania elementów w zbiorze; porównywania liczebności
AD.2
- zapoznanie z wybranymi roślinami i zwirzętami mieszkającymi na łące; poszerzanie wiedzy o motylach, pszczołach
- rozwijanie orienatcji czasowo - przestrzennej
- wzbogacenie słownictwa związanego z przyrodą
- doskonalenie refleksu, ogólnej sprawności fizycznej
- zapoznanie ze świętem ekologicznym - "Dzień polskiej Niezapominajki"
AD.3
- prezentowanie wiedzy osobistej o mamie
- zapoznanie z sześcianem
- ozwijanie sprawności manualnej, poznanie nowej techniki malarskiej
- rozwijanie sprawności ruchowej, muzycznej;orientacji w przestrzeni
- doskonalenie umijętności czytania prostych wyrazów
AD.4
- zapoznanie z pojęciem przyjaźni
- utrwalenie umiejętności posługiwania się znakami: >,<,=
- doskonalenie umiejętności współdziałania z rówieśnikami poczas zabaw przy muzyce
- doskonalenie umiejętności dostrzegania różnic i podobieństw między dziećmi pochodzącymi z różnych krajów
GRUPA V – Motylki
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE
Kwiecień 2024
Tematyka kompleksowa:
- O czym marzą zwierzęta?
- Kto obroni słonia?
- Jak być eko?
- Kto wymyślił naszą flagę?
- O czym marzą zwierzęta?
Dzieci dowiedzą się:
- Jakie zwierzęta żyją w wybranych środowiskach i jakie są ich zwyczaje?
- Jaka jest rola zwierząt w życiu człowieka?
- Jak wygląda litera w, W?
- Kto obroni słonia?
Dzieci dowiedzą się:
- Jakie zwierzęta są pod ochroną, co można zrobić, aby zapobiec wymieraniu zwierząt?
- Jaka jest rola człowieka w życiu zwierząt?
- Jak wygląda litera h, H?
3. Jak być eko?
- Jakie zwierzęta żyją w wybranych środowiskach i jakie są ich zwyczaje?
- Jaka jest rola człowieka w życiu zwierząt?
- Jak wygląda litera z, Z?
4. Kto wymyślił naszą flagę?
- Jakie są polskie symbole narodowe?
- O czym opowiadają wybrane polskie legendy?
- Jak wygląda litera ż, Ż?
Grupa V
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
Marzec 2024
Tematy kompleksowe:
- Dlaczego w marcu jest jak w garncu?
- Gdzie się ubiera pani wiosna?
- Z czego to jest zrobione?
- Jakie wzory i kolory są lubiane przez pisanki?
AD.1
- Poznanie litery N, n; rozwijanie słuchu fonematycznego
- Rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania
- Doskonalenie wiedzy na temat zjawisk atmosferycznych, zapoznanie ze znaczeniem słowa kataklizm
- Rozwijanie orientacji w schemacie swojego ciała i w przestrzeni
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania
- Zapoznanie z obiegiem wody w przyrodzie i znaczeniem wody w środowisku
- Dokonywanie analizy słuchowej, czytanie, rozwijanie sprawności manualnej
AD.2
- Poznanie litery F, f, małej i wielkiej , drukowanej i pisanej
- Rozwijanie mowy, zabawy logopedyczne
- Rozwijanie umiejętności współpracy, integrowanie się z rówieśnikami podczas zabaw przy muzyce
- Ćwiczenie umiejętności zmiany natężenia głosu, nauka piosenki na pamięć,
- Zapoznanie z tradycją obchodów pierwszego dnia wiosny w ogrodzie przedszkolnym
- Odczytywanie prostych zdań, wyrazów, liczenie wyrazów w zdaniach
- Doskonalenie umiejętności matematycznych, kodowanie
AD.3
- Poznanie litery G, g małej i dużej
- Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej wyrazów o prostej budowie fonetycznej
- Ćwiczenie koncentracji uwagi podczas zabawy swobodnej, wyrabianie umiejętności współzawodnictwa
- Ćwiczenie aparatu słuchu, rozwijanie poczucia rytmu
- Zapoznanie z etapami powstawania wełny
- Rozwiązywanie zagadek logicznych, rebusów, krzyżówek
- Zabawy rozwijające refleks, umiejętność utrzymywania równowagi
AD.4
- Poznanie litery Ł, ł, małej i dużej , drukowanej i pisanej
- Zapoznanie z wybranymi modelami monet i banknotów oraz z pojęciem pieniądza
- Rozwijanie ekspresji twórczej, swobodne improwizacje do muzyki
- Poznanie zasad kulturalnego zachowania się przy stole
- Zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi
GRUPA V – MOTYLKI
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
Luty 2024r.
Tematyka kompleksowa
- Kim będę, gdy dorosnę?
- Czy Kot w Butach był na weselu Kopciuszka?
- Gdzie puka sztuka?
- Co łączy kurę i dinozaura?
Ad. 1.
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jakie zawody były potrzebne w przeszłości;
- jak się zmieniły wybrane zawody;
- jakie zawody są popularne obecnie í kim jest wynalazca i czym jest wynalazek;
- jak wygląda litera c, C í co oznacza znak +.
Ad. 2.
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jakie są ulubione postacie z dziecięcych baśni í na czym polega zawód bibliotekarza
- jak można uwolnić książkę í jak przygotować własną książkę
- jak wygląda litera p, P
- jak wygląda cyfra 10
Ad.3
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jakie są formy uczestnictwa w kulturze;
- jak się należy zachowywać w teatrze, kinie, muzeum, w filharmonii;
- jak przygotować własną rzeźbę
- jak wygląda litera r, R;
- co oznacza znak –.
Ad. 4
W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:
- jakimi zwierzętami były dinozaury;
- dlaczego dinozaury wyginęły;
- czy wciąż żyją zwierzęta podobne do dinozaurów ;
- kim jest paleontolog.
AD.1
- Poznanie litery u, U; rozwijanie słuchu fonematycznego
- Zapoznanie ze sposobami pomiaru czasu, odczytywanie godzin na zegarze
- Zabawy ruchowe; ćwiczenie refleksu
- Wyrabianie poczucia rytmu
- Zapoznanie z naprzemiennym rytmem dnia i nocy
- Rozwijanie umiejętności współpracy z rówieśnikiem
- Zapoznanie z następstwem pór roku
AD.2
- Poznanie litery j, J, rozwijanie słuchu fonematycznego
- Zabawy badawcze, eksperymenty
- Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 8; rozwijanie umiejętności liczenia
- Rozwijanie umiejętności improwizacji muzycznych
- Rozwijanie wiedzy ogólnej o zwierzętach leśnych
- Odszukiwanie i zaznaczanie różnic na ilustracjach
- Ćwiczenia polegające na zapisie odpowiedniego kodu – doskonalenie zdolności matematycznych
- Tworzenie kompozycji z figur geometrycznych
AD.3
- Poznanie zabytków, kultury Egiptu
- Rozwijanie umiejętności budowania prawidłowych zdaań
- Doskonalenie umijętności segregowania
- Doskonalenie umiejętności dzielenia słów na głoski
- Rozwijanie motoryki dużej, zapobieganie płaskostopiu
AD.4
- Poznanie litery y, Y
- Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 9
- Doskonalenie motoryki małej – pisanie po śladzie
- Rozwijanie myślenia przestrzennego, rozwijanie umiejętności konstrukcyjnych
- Ćwiczenia logopedyczne, nauka wierszyków na pamięć , rozwijanie aparatu mowy
- Zabawy pantomimiczne, doskonalenie umiejętności wystąpień przed publicznością
- Co cieszy Mikołaja?
-Spotkanie z Mikołajem.
- Odkrywanie litery e, E: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej- rozwijanie słuchu fonematycznego.
liter e, E po śladach i samodzielnie.
- Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 7. Rozwijanie umiejętności liczenia.
- Zapoznanie z zawodem górnika oraz z elementami jego stroju galowego.
- Zapoznanie z tradycjami mikołajkowymi na świecie – praca z tablicą demonstracyjną.
- Dzień Wolontariusza (5 grudnia - rozwijanie empatii, poszerzanie wiedzy ogólnej.
- Jakie sporty uprawia Pani Zima?
- Z wybranymi sportami zimowymi.
- Poznawanie zasad bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie.
- Odkrywanie litery s, S: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej. Rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
- Praca z kalendarzem – wprowadzenie nazw dni tygodnia.
- Badanie właściwości śniegu i lodu. Rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego.
- Zabawy językowe – zagadki, łączenie zdań z wykorzystaniem spójników a, i.
- O czym w święta każdy z nas pamięta?
- Odkrywanie litery b, B: małej i wielkiej, drukowanej. Zabawy sylabami.
- Poznanie sposobów przygotowywania się do świąt Bożego Narodzenia.
- Ubieranie choinki ozdobami świątecznymi wykonanymi przez dzieci.
- Utrwalanie znaków matematycznych (,,>”, ,,<”, ,,=”).
- Zapoznanie z wybranymi tradycjami bożonarodzeniowymi oraz ich znaczeniem symbolicznym.
- Eksperymentowanie środkami spożywczymi w kuchni. Poznawanie ich właściwości chemicznych.
- Zapoznanie z tradycyjnymi wypiekami świątecznymi- pieczenie pierników.
- Uczestniczenie w uroczystości przedszkolnej, kultywowanie tradycji świątecznych.
- Który żywioł jest najważniejszy?
- Zapoznanie z charakterystycznymi cechami żywiołów: ognia, wody, ziemi, powietrza oraz rolą jaką pełnią w życiu człowieka.
- Wyjaśnienie powiedzeń związanych z ogniem, wodą, ziemią np. ,,Igrać z ogniem”, ,,Wyglądać jak dwie krople wody”, ,, Stąpać twardo po ziemi”, ,, Lżejszy od powietrza”.
- Prowadzenie obserwacji przyrodniczych zimą: gleby, wody, ziemi, powietrza.
AD.1
- Poznanie litery T małej i wielkiej , drukowanej i pisanej
- Rozwijanie mowy
- Rozwijanie wiedzy na temat rodziny
- Poznanie trójkąta
- Wyrabianie umiejętności śpiewu z różnym natężeniem
AD.2
- Poznawanie legendy o powstaniu Polski
- Rozwijanie słuchu fonematycznego
- Doskonalenie percepcji wzrokowo - słuchowej
- Poznawanie ciekawych miejsc na mapie Polski
- Rozwijanie umiejętności reagowania na sygnał
AD.3
- Poznanie litery D małej i wielkiej, drukowanej pisanej
- Zapoznanie z zapisem cyfowym liczby 0
- Doskonalenie umiejętności porównywania zbiorów
- Rozwijanie prawidłowej postawy
- Wprowadzenie znaków równości, mniejszości , większości
AD.4
- Poznanie litery K, małej, wielkiej, drukowanej i pisanej
- Poszerzenie wiedzy na temat przestrzeni kosmicznej
- Rozwijanie umiejętności liczenia
- Rozwijanie umiejętności plastycznych, poznanie nowych technik
- Jak jesienią dbać o zdrowie?”
- Kształtowanie nawyków prozdrowotnych;
- Poznanie litery a, A: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej;
- Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 1;
- Poznawanie cech kwadratu;
- Poznanie piramidy żywienia;
- Zapoznanie się z wybranymi narzędziami potrzebnymi lekarzowi do pracy;
- „Kto może być nauczycielem?”
- Zapoznanie z pracą nauczyciela i jego miejscem pracy;
- Poznanie litery l, L: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej;
- Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 2;
- Poprawne używanie pojęcia para;
- Rozwijanie sprawności fizycznej;
- „W co się bawi z nami jesienny wiatr?”
- Kształtowanie umiejętności właściwego doboru stroju do pogody;
- Poznanie roli wiatru w życiu roślin i zwierząt;
- Wie jak powstaje energia z wiatru;
- Odkrywanie litery o, O: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej;
- Rozwijanie umiejętności liczenia, poznawanie zapisu cyfrowego liczby 3.
- ,,Jaki plan mają na jesień zwierzęta?”
- Poznanie różnych sposób adoptowania się zwierząt do zmieniających się pór roku;
- Poznanie, ptaków odlatujących i przylatujących oraz pozostających w Polsce na zimę;
- Poznanie wyglądu litery m, M pisanej i drukowanej;
- Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 4;
- Rozwijanie umiejętności plastycznych
AD.1
- zapoznanie dzieci z salą i przedszkolem;
- poznawanie sposobów pomocy nowym koleżankom i kolegom; rozwijanie umiejętności nazywania emocji i mówienia o nich oraz pozytywnego reagowania na nowe sytuacje i osoby;
- nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
- poznanie sposobów spędzenia wakacji przez koleżanki i kolegów z grupy;
AD.2
- kształtowanie postaw i zachowań właściwego przestrzegania zasad ruchu drogowego
- doskonalenie swiadomosci i dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych
- rozwijanie umiejętności efektywnego współdziałania w grupie
- wdrażanie do bezpiecznego i ostrożnego poruszania się po drogachi ulicach
AD.3
- rozwijanie sprawności motorycznej, umiejętności rzutu do celu i współpracy w grupie;
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
- posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni,
- budowanie poczucia własnej wartości
- uświadomienie dzieciom ich mocnych stron
AD.4
- rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
- rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie kształtów figur geometrycznych, liter i wyrazów (czytanie globalne);
- poznanie aktualnej pory roku i jej cech charakterystycznych
- rozwijanie słuchu oraz poczucia rytmu