Zamierzenia

GRUPA V – Motylki

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

Maj 2024

Tematy kompleksowe:

  1. Gdzie jest najciekawsze miejsce na świecie?
  2. Czyim domem jest łąka?
  3. Jak daleko pada jabłko od jabłoni?
  4. Czego dzieci potrzebują do szczęscia?

AD.1

  • zapoznanie z rodzinną miejscowością
  • rozwijanie umiejętności słuchnia ze zrozumieniem; rozwijanie mowy
  • poznanie wybranych zabytków w Europie
  • zapoznanie z utworami muzycznymi chatakterystycznymi dla wybranych krajów europejskich
  • doskonalenie umiejętności przeliczania elementów w zbiorze; porównywania liczebności

AD.2

  • zapoznanie z wybranymi roślinami i zwirzętami mieszkającymi na łące; poszerzanie wiedzy o motylach, pszczołach
  • rozwijanie orienatcji czasowo - przestrzennej
  • wzbogacenie słownictwa związanego z przyrodą
  • doskonalenie refleksu, ogólnej sprawności fizycznej
  • zapoznanie ze świętem ekologicznym - "Dzień polskiej Niezapominajki"

AD.3

  • prezentowanie wiedzy osobistej o mamie
  • zapoznanie z sześcianem
  • ozwijanie sprawności manualnej, poznanie nowej techniki malarskiej
  • rozwijanie sprawności ruchowej, muzycznej;orientacji w przestrzeni
  • doskonalenie umijętności czytania prostych wyrazów

AD.4

  • zapoznanie z pojęciem przyjaźni
  • utrwalenie umiejętności posługiwania się znakami: >,<,=
  • doskonalenie umiejętności współdziałania z rówieśnikami poczas zabaw przy muzyce
  • doskonalenie umiejętności dostrzegania różnic i podobieństw między dziećmi pochodzącymi z różnych krajów

 

GRUPA V – Motylki

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE

Kwiecień 2024

  Tematyka kompleksowa:

  1. O czym marzą zwierzęta?
  2. Kto obroni słonia?
  3. Jak być eko?
  4. Kto wymyślił naszą flagę?

 

  1. O czym marzą zwierzęta?

Dzieci dowiedzą się:

  • Jakie zwierzęta żyją w wybranych środowiskach i jakie są ich zwyczaje?
  • Jaka jest rola zwierząt w życiu człowieka?
  • Jak wygląda litera w, W?
  1. Kto obroni słonia?

Dzieci dowiedzą się:

  • Jakie zwierzęta są pod ochroną, co można zrobić, aby zapobiec wymieraniu zwierząt?
  • Jaka jest rola człowieka w życiu zwierząt?
  • Jak wygląda litera h, H?

3. Jak być eko?

  • Jakie zwierzęta żyją w wybranych środowiskach i jakie są ich zwyczaje?
  • Jaka jest rola człowieka w życiu zwierząt?
  • Jak wygląda litera z, Z?

4. Kto wymyślił naszą flagę?

  • Jakie są polskie symbole narodowe?
  • O czym opowiadają wybrane polskie legendy?
  • Jak wygląda litera ż, Ż?

 

Grupa V

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze

Marzec 2024

Tematy kompleksowe:

  1. Dlaczego w marcu jest jak w garncu?
  2. Gdzie się ubiera pani wiosna?
  3. Z czego to jest zrobione?
  4. Jakie wzory i kolory są lubiane przez pisanki?

AD.1

  • Poznanie litery N, n; rozwijanie słuchu fonematycznego
  • Rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania
  • Doskonalenie wiedzy na temat zjawisk atmosferycznych, zapoznanie ze znaczeniem słowa kataklizm
  • Rozwijanie orientacji w schemacie swojego ciała i w przestrzeni
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania
  • Zapoznanie z obiegiem wody w przyrodzie i znaczeniem wody w środowisku
  • Dokonywanie analizy słuchowej, czytanie, rozwijanie sprawności manualnej

AD.2

  • Poznanie litery F, f, małej i wielkiej , drukowanej i pisanej
  • Rozwijanie mowy, zabawy logopedyczne
  • Rozwijanie umiejętności współpracy, integrowanie się z rówieśnikami podczas zabaw przy muzyce
  • Ćwiczenie umiejętności zmiany natężenia głosu, nauka piosenki na pamięć,
  • Zapoznanie z tradycją obchodów pierwszego dnia wiosny w ogrodzie przedszkolnym
  • Odczytywanie prostych zdań, wyrazów, liczenie wyrazów w zdaniach
  • Doskonalenie umiejętności matematycznych, kodowanie

AD.3

  • Poznanie litery G, g małej i dużej
  • Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej wyrazów o prostej budowie fonetycznej
  • Ćwiczenie koncentracji uwagi podczas zabawy swobodnej, wyrabianie umiejętności współzawodnictwa
  • Ćwiczenie aparatu słuchu, rozwijanie poczucia rytmu
  • Zapoznanie z etapami powstawania wełny
  • Rozwiązywanie zagadek logicznych, rebusów, krzyżówek
  • Zabawy rozwijające refleks, umiejętność utrzymywania równowagi

AD.4

  • Poznanie litery Ł, ł, małej i dużej , drukowanej i pisanej
  • Zapoznanie z wybranymi modelami monet i banknotów oraz z pojęciem pieniądza
  • Rozwijanie ekspresji twórczej, swobodne improwizacje do muzyki
  • Poznanie zasad kulturalnego zachowania się przy stole
  • Zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi

 

 

GRUPA V – MOTYLKI

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze

Luty 2024r.

  Tematyka kompleksowa

  1. Kim będę, gdy dorosnę?
  2. Czy Kot w Butach był na weselu Kopciuszka?
  3. Gdzie puka sztuka?
  4. Co łączy kurę i dinozaura?

 

Ad. 1.

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

- jakie zawody były potrzebne w przeszłości;

- jak się zmieniły wybrane zawody;

- jakie zawody są popularne obecnie í kim jest wynalazca i czym jest wynalazek;

- jak wygląda litera c, C í co oznacza znak +.

 

Ad. 2.

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

- jakie są ulubione postacie z dziecięcych baśni í na czym polega zawód bibliotekarza

- jak można uwolnić książkę í jak przygotować własną książkę

- jak wygląda litera p, P

- jak wygląda cyfra 10

 

Ad.3

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

- jakie są formy uczestnictwa w kulturze;

- jak się należy zachowywać w teatrze, kinie, muzeum, w filharmonii;

- jak przygotować własną rzeźbę

- jak wygląda litera r, R;

- co oznacza znak –.

 

Ad. 4

W tym tygodniu dzieci dowiedzą się:

- jakimi zwierzętami były dinozaury;

- dlaczego dinozaury wyginęły;

- czy wciąż żyją zwierzęta podobne do dinozaurów ;

- kim jest paleontolog.

 

AD.1

  • Poznanie litery u, U; rozwijanie słuchu fonematycznego
  • Zapoznanie ze sposobami pomiaru czasu, odczytywanie godzin na zegarze
  • Zabawy ruchowe; ćwiczenie refleksu
  • Wyrabianie poczucia rytmu
  • Zapoznanie z naprzemiennym rytmem dnia i nocy
  • Rozwijanie umiejętności współpracy z rówieśnikiem
  • Zapoznanie z następstwem pór roku

              AD.2

  • Poznanie litery j, J, rozwijanie słuchu fonematycznego
  • Zabawy badawcze, eksperymenty
  • Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 8; rozwijanie umiejętności liczenia
  • Rozwijanie umiejętności improwizacji muzycznych
  • Rozwijanie wiedzy ogólnej o zwierzętach leśnych
  • Odszukiwanie i zaznaczanie różnic na ilustracjach
  • Ćwiczenia polegające na zapisie odpowiedniego kodu – doskonalenie zdolności matematycznych
  • Tworzenie kompozycji z figur geometrycznych

              AD.3

  • Poznanie zabytków, kultury Egiptu
  • Rozwijanie umiejętności budowania prawidłowych zdaań
  • Doskonalenie umijętności segregowania
  • Doskonalenie umiejętności dzielenia słów na głoski
  • Rozwijanie motoryki dużej, zapobieganie płaskostopiu

               AD.4

  • Poznanie litery y, Y
  • Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 9
  • Doskonalenie motoryki małej – pisanie po śladzie
  • Rozwijanie myślenia przestrzennego, rozwijanie umiejętności konstrukcyjnych
  • Ćwiczenia logopedyczne, nauka wierszyków na pamięć , rozwijanie aparatu mowy
  • Zabawy pantomimiczne, doskonalenie umiejętności wystąpień przed publicznością

 

     

  1. Co cieszy Mikołaja?

-Spotkanie z Mikołajem.

- Odkrywanie litery e, E: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej- rozwijanie słuchu fonematycznego.

   liter e, E po śladach i samodzielnie.

- Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 7. Rozwijanie umiejętności liczenia.

- Zapoznanie z zawodem górnika oraz z elementami jego stroju galowego.

- Zapoznanie z tradycjami mikołajkowymi na świecie – praca z tablicą demonstracyjną.

- Dzień Wolontariusza (5 grudnia - rozwijanie empatii, poszerzanie wiedzy ogólnej.

 

  1. Jakie sporty uprawia Pani Zima?

- Z wybranymi sportami zimowymi.

- Poznawanie zasad bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie.

- Odkrywanie litery s, S: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej. Rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.

- Praca z kalendarzem – wprowadzenie nazw dni tygodnia.

- Badanie właściwości śniegu i lodu. Rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego.

- Zabawy językowe – zagadki, łączenie zdań z wykorzystaniem spójników a, i.

 

  1. O czym w święta każdy z nas pamięta?

- Odkrywanie litery b, B: małej i wielkiej, drukowanej. Zabawy sylabami.

- Poznanie sposobów przygotowywania się do świąt Bożego Narodzenia.

- Ubieranie choinki ozdobami świątecznymi wykonanymi przez dzieci.

- Utrwalanie znaków matematycznych (,,>”, ,,<”, ,,=”).

- Zapoznanie z wybranymi tradycjami bożonarodzeniowymi oraz ich znaczeniem symbolicznym.    

- Eksperymentowanie środkami spożywczymi w kuchni. Poznawanie ich właściwości chemicznych.

- Zapoznanie z tradycyjnymi wypiekami świątecznymi- pieczenie pierników.

- Uczestniczenie w uroczystości przedszkolnej, kultywowanie tradycji świątecznych.

 

  1. Który żywioł jest najważniejszy?

- Zapoznanie z charakterystycznymi cechami żywiołów: ognia, wody, ziemi, powietrza oraz rolą jaką pełnią w życiu człowieka.

- Wyjaśnienie powiedzeń związanych z ogniem, wodą, ziemią np. ,,Igrać z ogniem”, ,,Wyglądać jak dwie krople wody”, ,, Stąpać twardo po ziemi”, ,, Lżejszy od powietrza”.

- Prowadzenie obserwacji przyrodniczych zimą: gleby, wody, ziemi, powietrza.  

 

   

            AD.1

  • Poznanie litery T małej i wielkiej , drukowanej i pisanej
  • Rozwijanie mowy
  • Rozwijanie wiedzy na temat rodziny
  • Poznanie trójkąta
  • Wyrabianie umiejętności śpiewu z różnym natężeniem

              AD.2

  • Poznawanie legendy o powstaniu Polski
  • Rozwijanie słuchu fonematycznego
  • Doskonalenie percepcji wzrokowo - słuchowej
  • Poznawanie ciekawych miejsc na mapie Polski
  • Rozwijanie umiejętności reagowania na sygnał

              AD.3

  • Poznanie litery D małej i wielkiej, drukowanej pisanej
  • Zapoznanie z zapisem cyfowym liczby 0
  • Doskonalenie umiejętności porównywania zbiorów
  • Rozwijanie prawidłowej postawy
  • Wprowadzenie znaków równości, mniejszości , większości

              AD.4

  • Poznanie litery K, małej, wielkiej, drukowanej i pisanej
  • Poszerzenie wiedzy na temat przestrzeni kosmicznej
  • Rozwijanie umiejętności liczenia
  • Rozwijanie umiejętności plastycznych, poznanie nowych technik

 

  1. Jak jesienią dbać o zdrowie?”

- Kształtowanie nawyków prozdrowotnych;

- Poznanie litery a, A: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej;

- Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 1;

- Poznawanie cech kwadratu;

- Poznanie piramidy żywienia;

- Zapoznanie się z wybranymi narzędziami potrzebnymi lekarzowi do pracy;

 

  1. „Kto może być nauczycielem?”

- Zapoznanie z pracą nauczyciela i jego miejscem pracy;

- Poznanie litery l, L: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej;

- Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 2;

- Poprawne używanie pojęcia para;

- Rozwijanie sprawności fizycznej;

 

  1. „W co się bawi z nami jesienny wiatr?”

- Kształtowanie umiejętności właściwego doboru stroju do pogody;

- Poznanie roli wiatru w życiu roślin i zwierząt;

- Wie jak powstaje energia z wiatru;

- Odkrywanie litery o, O: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej;

- Rozwijanie umiejętności liczenia, poznawanie zapisu cyfrowego liczby 3.

 

  1. ,,Jaki plan mają na jesień zwierzęta?”

- Poznanie różnych sposób adoptowania się zwierząt do zmieniających się pór roku;

- Poznanie, ptaków odlatujących i przylatujących oraz pozostających w Polsce na zimę;

- Poznanie wyglądu litery m, M pisanej i drukowanej;

- Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 4;          

- Rozwijanie umiejętności plastycznych

 

 

AD.1

  • zapoznanie dzieci z salą i przedszkolem;
  • poznawanie sposobów pomocy nowym koleżankom i kolegom; rozwijanie umiejętności nazywania emocji i mówienia o nich oraz pozytywnego reagowania na nowe sytuacje i osoby;
  • nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
  • poznanie sposobów spędzenia wakacji przez koleżanki i kolegów z grupy;

              AD.2

  • kształtowanie postaw i zachowań właściwego przestrzegania zasad ruchu drogowego
  • doskonalenie swiadomosci i dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych
  • rozwijanie umiejętności efektywnego współdziałania w grupie
  • wdrażanie do bezpiecznego i ostrożnego poruszania się po drogachi ulicach
  •  

              AD.3

  • rozwijanie sprawności motorycznej, umiejętności rzutu do celu i współpracy w grupie;
  • kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
  • posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni,
  • budowanie poczucia własnej wartości
  • uświadomienie dzieciom ich mocnych stron

              AD.4

  • rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
  • rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie kształtów figur geometrycznych, liter i wyrazów (czytanie globalne);
  • poznanie aktualnej pory roku i jej cech charakterystycznych
  • rozwijanie słuchu oraz poczucia rytmu