Podsumowanie miesięcznych aktywności

KWIECIEŃ

Na początku miesiąca poznawaliśmy życie zwierząt z wiejskiego podwórka. Usprawnialiśmy narząd mowy podczas ćwiczeń dźwiękonaśladowczych. Rozwijaliśmy umiejętność liczenia, zainteresowania przyrodnicze, zapoznaliśmy się z zabawą tworzenia rymów. Podczas zabaw dydaktycznych poznaliśmy skąd bierzemy produkty i od jakich zwierząt. Kształtowaliśmy prawidłową postawę ciała podczas zbaw ruchowych, rzutu do celu. W trakcie zabaw plastycznych rozwijaliśmy motorykę małą, orientację na kartce papieru.

W kolejnym tygodniu przyswajaliśmy wiedzę jakie są sposoby dbania o Ziemię- naszą planetę. Mieliśmy możliwość w zabawie segregować śmieci, utrwalaliśmy kolory pojemników na odpady. Nauczyliśmy się piosenki „ Ekoludki”.

W nawiązaniu do zbliżających się świąt majowych rozbudzaliśmy zainteresowanie o kraju, o stolicy Polski. Utrwalaliśmy wiadomości. Braliśmy udział w zajęciach badawczych z wodą określając ile jest wody w pojemnikach. Poznaliśmy pojęcia matematyczne mniej, więcej i tyle samo.

Wzmacnialiśmy rozwój emocjonalny poprzez zabawy sensoryczno- motoryczne „ Zabawa z galaretką”, „ Masażyki”. Obserwowaliśmy konsystencję, kolor, zapach, ugniataliśmy, ściskaliśmy, rozcieraliśmy masę. Ta banalna zabawa z galaretką rozwinęła w nas świadomość własnego ciała i koordynację wzrokowo- ruchową, oraz poszerzyła świat naszych doznań.

22 kwietnia obchodziliśmy Dzień Ziemi. Z tej okazji grupa Misiów wyszła sprzątać nasz plac zabaw. W sposób aktywny uczyliśmy się jak można dbać o naszą planetę.

W trzecim tygodniu maja odbyliśmy daleką podróż do Japonii. Poznaliśmy charakterystykę kraju, ciekawostki. Uczyliśmy się „Japońskiej piosenki” połączonej z zabawą powitalną. Wykonaliśmy „ Smoka japońskiego”. Podczas zabawy plastycznej uczyliśmy się oczekiwać na swoją kolej, jak również współdziałania w grupie. Ćwiczyliśmy motorykę dużą , równowagę podczas zabawy „ Nosimy ryż”. Nie obyło się bez degustacji japońskiej herbaty, spróbowaliśmy opanować ceremoniał podawania herbaty. Ciekawą zabawą okazała się zabawa dydaktyczna „ Posługujemy się pałeczkami” – poznaliśmy nowy sposób jedzenia ryżu.

W miesiącu kwietniu odwiedził nas teatrzyk Bajaderka o tematyce „ Cyber przestrzeń” . Bajka przedstawiała jak można uniknąć sieciowej eksplozji? Kim jest wirus?. Uświadamiała jak bezpiecznie można korzystać do ze świata komputerowego i zachęcała do zabaw na świeżym powietrzu.

 

MARZEC

W marcu najwięcej uwagi poświęciliśmy zmianom jakie zachodzą w przyrodzie wraz ze zbliżającą się wiosną. Podczas spacerów obserwowaliśmy wiosenną pogodę oraz to jak zmieniają się krzewy i drzewa.  Poznaliśmy przysłowie „ W marcu jak w garncu”
 
i wyjaśniliśmy jego znaczenie. Rozmawialiśmy o tym jak dobierać odpowiedni ubiór
do pogody. Wspomnieliśmy o zwierzętach budzących się z zimowego snu i nasłuchiwaliśmy czy wróciły już ptaki.

Wysłuchaliśmy wielu utworów literackich o tematyce wiosennej. Rozwiązywaliśmy zagadki związane ze zjawiskami atmosferycznymi. Dowiedzieliśmy się jak wyglądają krokusy i przebiśniegi. Poznaliśmy części roślin (łodyga, korzeń, liście, kwiaty)
i dyskutowaliśmy  jakie są ich funkcje. Wspólnie z Naszymi Paniami stworzyliśmy własny ogródek. Zasialiśmy pomidory, sałatę, rzodkiew i rzeżuchę. Teraz pozostaje nam cierpliwie czekać na rezultaty.

Tańczyliśmy i graliśmy na instrumentach do piosenek o wiośnie. Rozpoznawaliśmy różne kolory i podawaliśmy ich nazwy po polsku i po angielsku. Wspólnie wykonywaliśmy liczne ćwiczenia rytmiczne oraz naśladowcze rozwijające koordynację ruchową. Dostosowywaliśmy swoje ruchy do słuchanej melodii. Podczas zabaw muzycznych
i rytmicznych dostosowywaliśmy swój ruch do zmieniającego się tempa, rytmu i melodii. Uczestniczyliśmy w zajęciach „Rytmika Bum Bum”.

W ostatnim tygodniu marca rozmawialiśmy głównie na temat wielkanocnych zwyczajów, symboli i potraw. Dowiedzieliśmy się, czym są palmy wielkanocne i jak można je wykonać. Ozdabialiśmy jajka cekinami o różnych kształtach. Wiemy jak upiec  marchewkową – zdrową muffinkę i co powinno się znaleźć w koszyczku wielkanocnym. Stworzyliśmy własnego kurczaczka i świetnie się przy tym bawiliśmy. Wiemy, czym jest
 Śmigus-Dyngus i jakie tradycje wiążą się z tym dniem. Wkładaliśmy do koszyczków jajka
 i je przeliczaliśmy i stosowaliśmy pojęcia: mniej, więcej, tyle samo.

Marzec był miesiącem ciekawych spotkań. Odwiedził Nas Pan góral, który zagrał wiosenny koncert. Wspólnie z nim śpiewaliśmy i tańczyliśmy oraz odbyliśmy spotkanie
ze zwierzątkami z wiejskiej zagrody.

 Chcielibyśmy pochwalić się dużym osiągnięciem Naszej koleżanki Matyldy, która wzięła udział w konkursie recytatorskim „Zaczarowane Słowa-znane i lubiane wiersze Agnieszki Frączek” i przeszła do ścisłego finału. Wśród mokotowskich przedszkolaków Matylda  zajęła 2 miejsce. Jeszcze raz gratulujemy.

Chcielibyśmy serdecznie podziękować tacie Laury za przygotowanie dla Nas wspaniałego koncertu oraz zaprezentowanie zawodu muzyka. Spotkanie z ekspertem pozwoliło Nam zapoznać się z instrumentami takimi jak pianino i skrzypce.

 

LUTY

W miesiącu lutym grupa I  poznała czym jest bajka, a czym baśń. Panie wprowadziły dzieci w świat teatru. Rozmawialiśmy jak należy się zachować podczas oglądania sztuki teatralnej. Zaprosiliśmy grupę starszaków na przygotowany przez Panie teatrzyk „ Kot w butach”.  Uczyliśmy się odróżnić informacje prawdziwe od fikcyjnych. Poznawaliśmy, że baśnie mają ukryty morał będący wskazówką dla małego odbiorcy.  Wspólnie z dziećmi omawialiśmy, kto występuje w teatrze np. kukiełki, pacynki, marionetki , ludzie.  Wykonaliśmy własne kukiełki „Kotki” ćwicząc przy tym umiejętności manualne i skupienie uwagi.

Kształciliśmy edukację matematyczną, przeliczaliśmy bajkowe krasnoludki posługując się liczebnikami porządkowymi. Utrwalaliśmy figury geometryczne, a przy tym rozpoznawaliśmy kolory, przeliczaliśmy elementy bawiąc się na konkretnych przykładach.

TŁUSTY CZWARTEK – tymi słowami rozpoczął się w naszej sali słodki dzień. W tym dniu poznaliśmy tradycję i obrzędy związane z tym świętem. Odbyły się zabawy muzyczne oraz najpyszniejsza zabawa plastyczna – Pączki.

 Z panią od rytmiki nauczyliśmy się piosenki „Mały jerzyk” – jednocześnie, rytmicznie graliśmy na instrumentach.

Walentynki były doskonałym dniem dla grupy. Prawdziwym dniem przyjaźni. Oprócz tego, że przedszkole zmieniło się w „Serduszkową krainę”, poznaliśmy tradycję tego święta robiąc z masy plastycznej serduszka.

My Misie ćwiczyliśmy motorykę dużą, koordynację wzrokowo – ruchową uczestnicząc na zajęciach gimnastycznych i zabawach ruchowych.

W kolejnym tygodniu lutego poznaliśmy nowy kraj Hiszpania. Panie nauczyły nas podstawowych zwrotów w języku hiszpańskim, braliśmy udział w zabawach i tańcach przy muzyce hiszpańskiej. Określaliśmy nastrój i tempo melodii.  Dla poznania symboli narodowych panie przygotowały dla nas pracę plastyczną – flagę Hiszpanii. Wspólnie stemplowaliśmy farbą, odpowiednimi kolorami i naklejaliśmy wcześniej pokolorowane symbole kraju.

Była w naszym przedszkolu przeprowadzana fluoryzacja i uczestniczyliśmy w pogadance przygotowanej przez specjalistów, stomatologów propagując tematykę zdrowotną.

Braliśmy również udział w eksperymentach obserwowaliśmy wulkan, dowiedzieliśmy się jakie przedmioty się przyciągają na magnes, utrwalaliśmy znajomość kolorów.

Panie uczyły nas samodzielności, ćwiczyliśmy przekręcanie swoich ubranek na prawą stronę i odkładania ich na wyznaczone miejsce.

Rozpoznawaliśmy swoje emocje i uczucia próbując je nazywać i radzić sobie z nimi. Pomógł nam w tym bohater książeczki Gucio, przybierał rożne barwy w zależności od nastroju.  Kolor żółty – szczęśliwy, różowy- zazdrosny, czerwony – zły, fioletowy- zawstydzony, zielony- wystraszony, niebieski jasny- obrażony, granatowy- smutny.

W tym miesiącu gościliśmy w naszej grupie ekspertów – rodziców dzieci grupy I :

Pan inżynier opowiadał nam o budowie domów, poznaliśmy plany budowy, narzędzia pracy, ubrania robocze. Wspólnie budowaliśmy most. To była świetna rozwijająca zabawa konstrukcyjna. Mieliśmy okazję przymierzyć strój i zabawić się w budowniczego.

Pani pielęgniarka- poznaliśmy zawód pielęgniarki, narzędzia, które są potrzebne w tej pracy i do czego służą. Na pamiątkę dostaliśmy kolorowe plasterki opatrunkowe.

Mile odwiedzili grupę  również rodzice dzieci czytając nam bajki.

 

STYCZEŃ

Styczeń był dla nas bardzo aktywnym miesiącem. Już w pierwszym tygodniu rozmawialiśmy o nowym roku i przemijaniu czasu. Te tematy są jeszcze dość trudne dla trzylatka, dlatego skupiliśmy się na jednostkach, które może przyswoić, czyli porach roku.

Wymienialiśmy ich nazwy i opisywaliśmy cechy charakterystyczne. Mówiliśmy, co lubimy robić podczas poszczególnych pór roku. Wiemy, że pory roku następują po sobie cyklicznie. W trakcie zabaw na dworze obserwowaliśmy, czym się charakteryzuje obecna pora roku. Oglądaliśmy różne rodzaje kalendarzy i określaliśmy ich przeznaczenie. W sali powstało miejsce z „babeczkami -miesiącami”. Dostaliśmy świeczkę urodzinową ze swoim imieniem i tak nasze panie pokazały nam, że każdy z nas urodził się w różnych miesiącach.  W łazience pojawiły się ilustracje przypominające nam zasady korzystania z toalety podczas czynności higienicznych – co ułatwiło nam codzienne funkcjonowanie, ponieważ gdy o czymś zapomnimy możemy spojrzeć na rysunek

Tanecznym krokiem weszliśmy w Nowy Rok, rozmawialiśmy o balach karnawałowych i przygotowaniach do nich. Podczas zabaw muzycznych poruszaliśmy się zgodnie ze słyszaną muzyką i rytmem. Aż w końcu nadszedł ten dzień gdzie przynieśliśmy do przedszkola stroje karnawałowe i świetnie się bawiliśmy podczas balu. W styczniu braliśmy również udział w zajęciach z Zumby.

Styczeń zrobił nam niespodziankę i sypnął śniegiem. Mogliśmy lepić bałwana robić aniołki na śniegu. Panie mówiły nam również dlaczego należy dokarmiać ptaki zimą oraz jaki pokarm jest dla nich odpowiedni. Sami wykonaliśmy przysmaki dla ptaków – masę ze smalcu i różnych nasion i powiesiliśmy je w ogrodzie. A w szatni wywiesiliśmy duży karmnik, który zrobiliśmy wspólnie, by przypominał wszystkim by dbać o ptaszki zimą.

Gdy za oknami był śnieg i mróz w naszej sali było gorąco… Nasze panie zabrały nas do Egiptu, Kraju Wielkich Faraonów. W czasie tej wyprawy nie zabrakło oczywiście dobrej zabawy i egipskich tańców.

Wśród tylu atrakcji w styczniu najważniejszy dla nas był jednak ten jeden dzień, do którego przygotowywaliśmy się od samego początku miesiąca – Dzień Babci i Dziadka.  12 stycznia mogliśmy gościć w naszym przedszkolu naszych kochanych dziadków. Po raz pierwszy wystąpiliśmy na scenie przed tak dużą publicznością: tańcząc, śpiewając i recytując wiersze. Na koniec zaprosiliśmy swoich gości do wspólnej zabawy. Zatańczyli z nami walczyk z ich lat przedszkolnych, ale poznali także naszą ulubiona piosenkę do tańca. Dziadkowie bardzo ucieszyli się z odwiedzin w naszym przedszkolu. Każdy z nas chciał jak najlepiej zaprezentować się tego dnia, na twarzach dziadków było widać ogromną radość i łzy wzruszenia, a nasze Panie, aż „pękały z dumy”, co dawało nam większą motywację do głośnego śpiewania. Dziękujemy naszym Kochanym Babciom i Dziadkom, że byli razem z nami w tym ważnym dniu, że zapisali na naszej karcie życia kolejne piękne wspomnienie.

Wszystkim Rodzicom, którzy włączyli się w przygotowanie poczęstunku dla Dziadków BARDZO DZIĘKUJEMY

 

GRUDZIEŃ

Grudzień upłynął nam w świątecznej atmosferze. Wspólnie z dziećmi ubieraliśmy choinkę ciesząc się zbliżającymi się świętami.  Dzieci wyczekiwały świętego Mikołaja. Obchodzone były Mikołajki, wspólna zabawa, dzieci miały możliwość wysłuchać listu od św. Mikołaja. Grupa trzylatków wraz ze swoimi Paniami zaprosiła rodziców na warsztaty świąteczne. Dzieci Zaśpiewały piosenki dla rodziców i wspólnie wykonały ozdoby świąteczne. Z cierpliwością wyczekiwały wizyty św. Mikołaja. Wspaniały gość przybył z Laponii wraz ze swoim pomocnikiem z wielkim workiem prezentów. Poczęstował się ciasteczkiem i odpowiadał na pytania, które zadawały dzieci. Odbyły się tez pamiątkowe zdjęcia.  Przy tej okazji dzieci poznały kolejny kraj – Finlandia.

W tym Miesiącu św. Mikołaj nie był jedynym gościem. Odwiedziła nas pani z projektu pt „ Kosmos” – rytmika Bum, Bum.  Dzieci poznały muzyczny instrument – flet boczny i jego brzmienie. Uczestniczyły w zabawach muzyczno- ruchowych.

Wspólnie przy tematyce świątecznej rozmawiałyśmy z dziećmi na temat Jak być dobrym dla innych?, Jak możemy komuś pomóc czy sprawić przyjemność np. obdarować prezentami.  Trzylatki poznały tradycję związane ze św. Mikołajem, rozwijały umiejętność liczenia poprzez zabawę, uczyły się kolęd i innych piosenek o tematyce świątecznej.  Doskonaliły poczucie rytmu poprzez zabawy ruchowe z elementem ćwiczeń gimnastycznych, utrwalały umiejętność ustawiania się w kole.  Wspólnie ulepiły bałwana z papieru usprawniając motorykę małą i brały udział w innych pracach plastycznych.

Na koniec miesiąca witaliśmy przedświątecznie teatrzyk Bajaderka , który przedstawił nam sztukę teatralną o tematyce „ Świąteczny list” wprowadzając dzieci w świąteczny nastrój.

 

LISTOPAD

W listopadzie grupa ”Misiaków” kształtowała samodzielność ubierania się (nauka zakładania skarpetek, piżam, kurtek, rękawiczek, butów, szalików, czapek), rozwijała umiejętność przeliczania, poprawiała sprawność w zakresie motoryki małej jak i dużej , przybliżała zwyczaje i kulturę innego kraju, poznaliśmy historię Naszego kraju, jak i symbole narodowe . W tym miesiącu odbyły się przygotowania jak i same pasowanie na przedszkolaka, dzieci miały możliwość pierwszy raz wystąpić przed publicznością i zaprezentować , to czego się nauczyły. Grupa pierwsza wraz z paniami wykonała kartki  Bożonarodzeniowe dla Kombatantów.

Mogliśmy świętować „ Dzień Pluszowego Misia”. W tym dniu były zorganizowane zajęcia dla wszystkich grup w celu wspólnej zabawy, rozwiązywaniu zagadek, przeciąganiu liny, oglądaniu wspólnie filmu o misiu. Mogliśmy rozwijać swoją motorykę, koordynację ruchową poprzez zajęcia taneczne, które prowadzone były przez firmę „ Kosmos”. Wiele radości niosło Nam czytanie książki przez mamę Maksymiliana K.

W pierwszym tygodniu nawiązaliśmy do tematyki „ A deszcz pada i pada „. Dzieci poznały pojęcia dużo, mało. Na wybranych elementach porównywaliśmy liczebności zbiorów. Zaangażowanie wykonali pracę plastyczną „ deszczowe kompozycje”. Ćwiczyliśmy również koordynację ruchowo-wzrokową poprzez ułożenie „ Pogodowego obrazka” według instrukcji. Poprzez zabawę ruchową naśladowali konkretne ruchy do wybranej piosenki.

W następnym tygodniu dzieci poznawali kraj w którym mieszkają, czyli Polskę. Poznali  legendę: „ Wars i Sawa”. Zostały im pokazane symbole narodowe :flaga, hymn, godło. Nauczyliśmy się wiersza pt. ” Kto Ty jesteś? Polak mały…”. Również rozmawialiśmy o stolicy Polski (Warszawa) oraz herbie Warszawy ( Syrenka Warszawska). W tym tygodniu zostały wykonane prace plastyczne nawiązujące do tematyki tygodnia.

Dzieci również doskonaliły umiejętności przeliczania oraz rozwijania mowy, np. „ Gimnastyka buzi i języka”.

Trzeci tydzień przybliżył Nam kulturę turecką. Poznaliśmy ich muzykę, jak i również zabawy, które są charakterystyczne dla danego terenu. Poprzez fotografię mogliśmy podziwiać architekturę, która znajduje się w tym pięknym kraju. Mogliśmy również gościć mamę Emine, która opowiedziała Nam ciekawostki o Turcji. Największym atutem było poznanie tureckich smaków.

W czwartym tygodniu zadbaliśmy o swoje zdrowie. Dowiedzieliśmy się jaką rolę ma aktywność fizyczna w życiu człowieka. Wspólnie omawialiśmy piramidę zdrowia. Rozmawialiśmy również o higienie, która ma duży wpływ na Nasze zdrowie, dlatego stworzyliśmy wspólny kącik czystości. Na wybranych elementach porównywaliśmy przedmioty ze względu na długość: krótki, długi, najdłuższy.

Miesiąc ten wzbogacił Naszą wiedzę, jak i również rozwijał Naszą motorykę dużą jak i małą.

 

PAŹDZIERNIK

Grupa „Misie” w październiku rozwijała ze szczególną uwagą motorykę dużą. Dzieci brały udział nie tylko w ćwiczeniach ogólnorozwojowych ale też kształtowały samodzielność w ubieraniu się, zakładanie wierzchnich ubrań, butów.  W tematyce „ Jesień w sadzie i ogrodzie” odbyła się degustacja warzyw i owoców przyniesionych przez dzieci z domu. Utrwalały nazwy warzyw i owoców, rozwiązywały zagadki. Uczyły się jak dbać o higienę, kształtowały postawę prozdrowotną.  Przeliczały do 3ech i więcej na konkretach, uczestniczyły w rytmice bawiąc się i śpiewając, a nawet grały już na instrumentach.  Miały możliwość być widzem podczas przedstawianego teatrzyku „ Leśny Ludek”. Układały klocki na zajęciach Robotyki.

W kolejnym tygodniu poznały kraj :Włochy, położenie na mapie, wykonały pracę plastyczną – flaga Włoch ćwicząc umiejętności manualne. Poznały włoską piosenkę na melodie „ Panie Janie” i podstawowe zwroty. Dzieci zapoznały się z zabytkami danego kraju, potrawami. Brały udział w zabawach ruchowych” Gondola” „ Włoska pizza” , „Makaronowy wyścig”- zabawy wspierające koordynację wzrokowo – ruchową.  Na prezentacji multimedialnej obejrzały bajkę „ Pinokio” włoskiego autora. Utrwalały kolor flagi ćwicząc rytmy, wychwytywanie powtarzających się sekwencji. Wspólnie zbudowaliśmy krzywą wieżę jako jeden z symboli Włoch. By utrwalić wiadomości grupa starszaków zaprosiła nas na oglądanie galerii.

Poznały mieszkańców zagrody wiejskiej, poznały odgłosy, usprawniały narząd mowy podczas ćwiczeń ortofonicznych. Kształtowały umiejętność klasyfikowania. Wykonały prace plastyczną. Z zaciekawieniem wpatrywały się w bajkę „ Trzy świnki” obrazowaną teatrzykiem. Doskonaliły umiejętność zgodnego współdziałania w trakcie różnorodnych zabaw. Rozwijały wrażliwość słuchową i umiejętności odbierania muzyki.

Mieliśmy przyjemność gościć mamę Tymonka . Dzieci z zaciekawieniem słuchały bajki.

 

WRZESIEŃ

Wrzesień był miesiącem adaptacji. Na zajęciach poznawaliśmy swoje imiona poprzez różne zabawy. Wdrażaliśmy słowa grzecznościowe : proszę, przepraszam, dziękuje oraz słowa powitania i pożegnania, których używanie sprawia, że wszystkim żyje się milej i przyjemniej. Zachęcaliśmy do samoobsługi podczas posiłku i przebierania się, korzystania z toalety.

Mówiliśmy też o bezpieczeństwie podczas aktywności czyli swobodnej zabawy. Wdrażaliśmy dzieci do dzielenia się zabawkami, sprzątania po skończonej zabawie.  Rozmawialiśmy też o przedmiotach, że nie można brać do buzi.

Poruszaliśmy tematy związane z bezpieczeństwem. Dla grupy Misiów była to nauka najważniejszych zasad i norm, którymi należy się kierować.  Poznawaliśmy zasady przechodzenia przez ulicę , omawialiśmy sygnalizację świetlną. Poznaliśmy podstawowe znaki drogowe, szczególnie dla tych, które dotyczą pieszych. A to głownie przy wspólnej zabawie z piosenką „ Bezpieczne przejście”.

Rozwijaliśmy motorykę małą podczas różnych prac plastycznych.

Poszerzaliśmy wiedzę na temat kształtów, poznaliśmy figurę – koło.

Odbyły się pierwsze zajęcia z rytmiki. Dzieci poprzez ruch , zabawę i śpiew świetnie się bawią i uczą.

Korzystaliśmy z ciepłych i słonecznych dni na placu zabaw. Dzieci aktywnie spędzały czas poznawały zasady, budowały babki z piasku, bawiliśmy się w sklep z lodami, układaliśmy klocki XXL.

Razem z dziećmi przywitaliśmy w przedszkolu nową porę roku – jesień. Dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach, podczas których poznawały różne odmiany liści drzew oraz ich jesienne barwy. Wspólnie pokonywaliśmy boso ścieżkę sensoryczną pokrytą kasztanami i żołędziami oraz ćwiczyliśmy dostrzeganie rytmu i liczenie grzybów w zakresie 6. Na dywanie tańczyliśmy z jesiennymi liśćmi w postaci kolorowych pasków bibuły, tym samym zapoznając się z muzyką klasyczną. Bawiliśmy się w jesienne zwierzątka oraz rozwijaliśmy koordynację ruchową ćwicząc elementy gimnastyki.

Nie obyło się także bez świętowania Dnia Chłopaka podczas którego chłopcy dostali drobne upominki.