Metody pracy

Metody pracy stosowane w przedszkolu.

      

      Doskonalimy własną wiedzę i korzystamy z niej. Aktywność we wszystkich jej przejawach jest naturalnym elementem rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Małe dziecko jest ciekawe świata, zadaje wiele pytań a także wyszukuje problemy oraz próbuje samodzielnie je rozwiązać. Stosowanie w pracy z dziećmi metod aktywizujących jest najskuteczniejszym sposobem kształtowania umiejętności kreatywnego rozwiazywania problemów a ponadto ułatwiają uczenie się i jednocześnie trwałe zapamiętywanie. Dlatego w naszym przedszkolu obok tradycyjnych pracujemy z dziećmi nowoczesnymi metodami zaspokającymi ich ciekawość oraz kształtujących samodzielność.
Należą do nich:

 

Metoda kodowania  - to świadome, merytoryczne i metodyczne wprowadzanie elementów programowania i robotyki do zajęć dydaktycznych na różnych etapach edukacji w tym edukacji przedszkolnej. Programowanie staje się dziś ważnym trendem w edukacji na wszystkich poziomach kształcenia. Aby młodzi ludzie  w przyszłości z łatwością odnajdywali się w rzeczywistości nowych technologii uczymy krytycznego myślenia i kreatywnej postawy już na etapie przedszkolnym.  Nauka kodowania kształci takie umiejętności, jak myślenie logiczne i przyczynowo – skutkowe, rozwija kompetencje matematyczne, ułatwia naukę pisania i czytania. Dzieci zyskują je poprzez rozwiązywanie problemów dnia codziennego – szukają podobieństw i różnic, posługują się symbolami, wykonują działania w odpowiedniej kolejności, przewidując ich skutki dla osiągniecia wyznaczonego celu.

 

Metoda projektu - jest to metoda interdyscyplinarna, która zakłada u uczących się znaczną samodzielność i odpowiedzialność. Projekty mogą być wykonane grupowo lub indywidualnie. Stosowanie tej metody pomaga stworzyć zintegrowany zespół, w którym dzieci przez wspólną prace uczą się rozwiazywania problemów, aktywnego słuchania, skutecznego komunikowania się, poszerzają wiedzę, a także nabywają pewności siebie. Metoda projektu wdraża dzieci do planowania oraz organizowania własnych działań, a także do dokonywania samooceny. Podczas projektu praca odbywa się w indywidualnie ustalonym czasie i tempie. Metoda taka umożliwia doświadczenie solidarności oraz radości ze wspólnego wysiłku, a także poczucia identyfikacji z zadaniem.

 

Burza mózgów  (Metoda twórczego myślenia J. Osborne) - metoda ta jest szczególnie polecana podczas rozwiązywania problemów. Wszyscy uczestnicy maja prawo zgłaszać swoje pomysły, pomysły te nie podlegają ocenie ( co jest bardzo istotne w pracy z dziećmi). Ważna jest duża ilość pomysłów , nie jest istotne, kto jest autorem pomysłów. Po zakończeniu zgłoszeń można przystąpić do oceny pomysłów pod katem przydatności w pracy. Polecamy tę metodę w codziennej pracy z dziećmi, która bardzo wpływa na integrację grupy.

 

Gry dydaktyczne - nazwa ta może jednocześnie określać metodę jak i środek dydaktyczny. Metodę te stosujemy wtedy, kiedy chcemy powtórzyć przerobioną z dziećmi tematykę, ułatwić zapamiętywanie informacji albo przećwiczyć dane umiejętności. Gry dydaktyczne są bardzo atrakcyjne dla dzieci gdyż stosuje się w nich rozmaite loteryjki, zgadywanki, układanki, testy, gry w skojarzenia. Stanowią również dla dzieci doskonałą okazję do zdobywania osiągnięć.