Zamierzenia

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze

Maj 2024

Grupa IV „Tygryski”

Tematyka kompleksowa:

  1. „Gdzie jest najciekawsze miejsce na świecie?”
  2. „Czyim domem jest łąka?”
  3. „Jak daleko pada jabłko od jabłoni?”
  4. „Czego dzieci potrzebują do szczęścia?”

 

Ad 1 „Gdzie jest najciekawsze miejsce na świecie?”

               Cele:

  • Wie jak spojrzeć na swoją rodzinną miejscowość okiem turysty;
  • Zna miejsca użyteczności publicznej, które znajdują się w mieście;
  • Wie jakie ciekawe miejsc można zwiedzać na świecie i jaka jest ich historia;
  • Wyraża szacunek i tolerancje względem innych kultur.

 

Ad 2 „Czyim domem jest łąka?”

Cele:

  • Wymienia zwierzęta mieszkające na łące;
  • Wie jakie rośliny rosną na łące;
  • Zna zastosowanie wybranych gatunków roślin;
  • Zgłębia wiedzę o płazach i owadach;
  • Samodzielnie prowadzi obserwacje przyrodnicze.

 

Ad 3 „Jak daleko pada jabłko od jabłoni?”

           Cele:

  • Wie jakie wspólne cechy łączą dzieci i rodziców;
  • Wie dlaczego rodzina jest ważna w życiu człowieka;
  • Rozumie emocje innych – wie co mogą czuć ich bliscy;
  • Wie w jaki sposób dzieci mogą pomóc rodzicom;
  • Wie w jaki sposób dzieci mogą sprawić przyjemność rodzicom.

                                         

Ad 4 „Czego dzieci potrzebują do szczęścia?”

           Cele:

  • Wie co łączy wszystkie dzieci;
  • Wie co lubią dzieci mieszkające w różnych częściach świata;
  • Wie co znaczy być przyjacielem;
  • Wie jak wykonać proste zabawki.

 

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze

Kwiecień 2024

Grupa IV „Tygryski”

Tematyka kompleksowa:

  1. „O czym marzą zwierzęta?”
  2. „Kto obroni słonia?”
  3. „Jak być eko?”
  4. Kto wymyślił naszą flagę?”

 

Ad 1 „O czym marzą zwierzęta?”

               Cele:

  • Wie jakie zwierzęta żyją w wybranych środowiskach;
  • Zna zwyczaje zwierząt, ich potrzeby;
  • Wie jaka jest rola zwierząt w życiu człowieka;
  • Wyraża postawę empatii i troski wobec zwierząt;
  • Wie jak wygląda litera w, W;

 

Ad 2 „Kto obroni słonia?”

         Cele:

  • Wymienia zwierzęta, które są pod ochroną;
  • Wie, co można zrobić, aby zapobiec wymieraniu zwierząt;
  • Wie jaka jest rola człowieka w życiu zwierząt;
  • Wie jak wygląda litera h, H;

 

Ad 3 „Jak być eko?”

           Cele:

  • Zna i wymienia praktyki ekologiczne;
  • Zna zasady segregacji odpadów;
  • Wymienia sposoby dokonywania pomiarów bez użycia linijki;
  • Wyraża postawę proekologiczną oraz poczucie współodpowiedzialności za przyrodę;
  • Wie jak wygląda litera z, Z;

                                         

Ad 4 „Kto wymyślił naszą flagę?”

           Cele:

  • Wie jakie są polskie symbole narodowe;
  • Zna treść wybranych polskich legend;
  • Wyrażą postawę patriotyczną;
  • Wie jak wygląda litera ż, Ż;

 

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze

Marzec 2024

Grupa IV „Tygryski”

Tematyka kompleksowa:

  1. „Dlaczego w marcu jest jak w garncu?”
  2. „Gdzie się ubiera Pani Wiosna?”
  3. Z czego to jest zrobione?”
  4. Jakie wzory i kolory są lubiane przez pisanki?”

 

Ad 1 „Dlaczego w marcu jest jak w garncu?”

               Cele:

  • Wie jakie zjawiska pogodowe są charakterystyczne dla przedwiośnia;
  • Zna sposoby, dzięki którym można przewidzieć pogodę;
  • Potrafi wyjaśnić w jaki sposób woda krąży w przyrodzie;
  • Bierze aktywny udział w eksperymentach – wnioskuje;
  • Wie jak wygląda litera n, N;

 

Ad 2 „Gdzie się ubiera Pani Wiosna?”

         Cele:

  • Wymienia oznaki wiosny;
  • Wie jakie prace wykonuje się wiosną w polu i ogrodzie;
  • Wie jak zbudowany jest kwiat tulipana;
  • Doskonali orientację przestrzenną oraz percepcję wzrokową;
  • Prowadzi hodowlę fasolki – tworzy kalendarz obserwacji;
  • Wie jak wygląda litera f, F;

 

Ad 3 „Z czego to jest zrobione?”

           Cele:

  • Wie do czego wykorzystywana jest glina;
  • Zna zasady przygotowania chleba i sera białego;
  • Wie jak powstaje wełna;
  • Wie jak stworzyć papier;
  • Bierze udział w zabawach sensorycznych;
  • Wie jak wygląda litera g, G;

                                         

Ad 4 „Jaki wzory i kolory są lubiane przez pisanki?”

           Cele:

  • Wie jakie są zwyczaje związane ze świętami Wielkanocy;
  • Wie co powinno się znaleźć w koszyczku wielkanocnym;
  • Wie jak ułożyć własne życzenia;
  • Zna zasady savoir-vivre;
  • Wie jak wygląda litera ł, Ł;

 

  1. „Kim będę gdy dorosnę?”

               Cele:

  • Wie jakie zawody były potrzebne w przeszłości;
  • Wie jak się zmieniły wybrane zawody;
  • Zna zawody, które są popularne teraz;
  • Wie czym jest wynalazek oraz kim jest wynalazca;
  • Wie jak wygląda litera c, C;
  • Wie co oznacza znak +;
  1. „Czy Kot w Butach był na weselu Kopciuszka?”

            Cele:

  • Wymienia postacie z dziecięcych baśni;
  • Wie na czym polega zawód bibliotekarza;
  • Wie jak można uwolnić książkę;
  • Wie jak przygotować własną książkę;
  • Wie jak wygląda litera p, P;
  • Wie jak wygląda cyfra 10;
  1. „Gdzie puka sztuka?”

           Cele:

  • Wie jakie są formy uczestnictwa w kulturze;
  • Zna zasady prawidłowego zachowania w teatrze, kinie, muzeum, w filharmonii;
  • Wie jak przygotować własną rzeźbę;
  • Wie jak wygląda litera r, R;
  • Wie co oznacza znak ;                   
  1. „Co łączy kurę i dinozaura?”

           Cele:

  • Wie jakimi zwierzętami były dinozaury;
  • Zna historię dinozaurów, wie dlaczego one wyginęły;
  • Zna zwierzęta, które wciąż żyją i są podobne do dinozaurów;
  • Wie kim jest paleontolog.

 

  1. „Czy można cofnąć czas?”

               Cele:

  • Wie jakich narzędzi ludzie używali do mierzenia czasu kiedyś i jakich używają dziś;
  • Rozumie skąd się bierze noc i dzień;
  • Zna charakterystyczne cechy pór roku;
  • Wie jak wygląda litera U i u i jak się ją pisze;
  • Zna kolejność miesięcy i ich nazwy;

 

  1. „Kto jest kucharzem leśnych zwierząt?”

 Cele:

  • Wie jakie ptaki zimują w Polsce;
  • Wie jakie zwierzęta nie zapadły w sen zimowy
  • Zna produkty, którymi można bezpiecznie dokarmiać zwierzęta;
  • Wie kim jest leśniczy;
  • Wie jak wygląda litera J i j i jak się ją pisze;
  • Wie jak wygląda cyfra 8 i jak się ją pisze;

 

  1. „Kto to taki: mama mamy, tata taty?”

           Cele:

  • Wie jakimi zabawkami bawili się ich dziadkowie i babcie;
  • Zna zabawy i gry, którymi bawili się ich dziadkowie i babcie;
  • Wie jak przygotować korale dla babci i krawat dla dziadka;
  • Wie jak przygotować przedstawienie dla babci i dziadka z okazji ich święta;
  • Wie jak wygląda litera Y i y i jak się ją pisze;
  • Wie jak wygląda liczba 9 i jak się ją pisze;

 

  1. „Dlaczego pewien czwartek jest tłusty?”

           Cele:

  • Zna popularne zabawy karnawałowe;
  • Wie jak przygotować stroje z przedmiotów codziennego użytku;
  • Zna tradycję i wie na czym polega tłusty czwartek;
  • Wie w jakich projektach spożywczych znajduje się cukier.

 

  1. „Co cieszy mikołaja?”

               Cele:

  • Wie z czym się kojarzy postać mikołaja;
  • Wie kiedy obchodzimy mikołajki;
  • Zna tradycję obchodów mikołajek w Polsce i na świecie;
  • Wie kto obchodzi swoje święto dzień przed mikołajkami i dzień po;
  • Wie jak wygląda litera e, E;
  • Wie jak wygląda cyfra 7;
  1. „Jakie sporty uprawia Pani Zima?”

            Cele:

  • Zna zasady bezpiecznej zabawy zimą;
  • Wymienia charakterystyczne cechy popularnych sportów zimowych;
  • Zna właściwości wody i lodu;
  • Wie jak wygląda litera s, S;
  • Zna dni tygodnia;
  1. „O czym w święta każdy z nas pamięta?”

           Cele:

  • Wie co oznaczają wybrane symbole bożonarodzeniowe;
  • Zna tradycyjne potrawy wigilijne i wie jakie jest ich znaczenie;
  • Wie kim są kolędnicy;
  • Wie jakie są właściwości chemiczne popularnych produktów spożywczych używanych podczas przygotowań świątecznych;
  • Wie jak przygotować pierniki;
  • Wie jak wygląda litera b, B;
  1. „Który żywioł jest najważniejszy?”

           Cele:

  • Wie jakie są charakterystyczne cechy żywiołu ognia i jaką rolę pełni w życiu człowieka;
  • Wie jakie są charakterystyczne cechy żywiołu wody i jaką rolę pełni w życiu człowieka;
  • Wie jakie są charakterystyczne cechy żywiołu ziemi i jaką rolę pełni w życiu człowieka;
  • Wie jakie są charakterystyczne cechy żywiołu powietrza i jaką rolę pełni w życiu człowieka.

 

  1. „Dlaczego nawet superbohater ma obowiązki?”

               Cele:

  • Wie jak nazywają się członkowie jego rodziny;
  • Zna pokrewieństwo między członkami rodziny;
  • Podaje jakie są różnice między prawami a obowiązkami;
  • Wie czym różni się miasto od wsi;
  • Wie jak wygląda litera T i t i jak się ją pisze;
  • Zna figurę geometryczną trójkąt – wie jak wygląda, potrafi narysować;

 

  1. „Co powinien wiedzieć każdy Polak?”

          Cele:

  • Zna polskie symbole narodowe;
  • Wie o czym opowiada legenda o Lechu, Czechu i Rusie;
  • Zna walory geograficzne Polski;
  • Wie kim był Józef Piłsudski i inni znani Polacy;
  • Wie co świętujemy 11 listopada;
  • Wie jak wygląda litera I i i i jak się ją pisze;
  • Wie jak wygląda cyfra 5 i jak się ją pisze;

 

  1. „Czy Kujawiak może tańczyć krakowiaka?”

           Cele:

  • Wie jak wyglądają polskie stroje ludowe;
  • Wie jak brzmi polska muzyka ludowa;
  • Wie czym jest legenda i zna polskie legendy;
  • Potrafi wymienić potrawy charakterystyczne dla danego regionu Polski;
  • Zna historię pluszowego misia – wie jak zmienił się jego wygląd na przestrzeni lat;
  • Wie jak wygląda litera D i d i jak się ją pisze;
  • Wie jak wygląda liczba 0 i jak się ją pisze;

 

  1. „Gdzie można spotkać Małą Niedźwiedzicę i Wielką Niedźwiedzicę?”

           Cele:

  • Wie czym jest Układ Słoneczny;
  • Wie czym jest kometa, meteoryty, gwiazdy, prom kosmiczny, sonda;
  • Wie co to jest gwiazdozbiór, podaje przykłady;
  • Zna zastosowanie teleskopu;
  • Wie co różni meteor od meteorytu;
  • Rozumie jak zbudowana jest Ziemia;
  • Wie czym jest przyciąganie ziemskie;
  • Wie czym jest kontynent i ocean;
  • Wie jak wygląda litera K i k i jak się ją pisze;
  • Wie jak wygląda liczba 6 i jak się ją pisze;

 

  1. Jak jesienią dbać o zdrowie?”

Cele:

- Wie jak należy dbać o zdrowie;

- Wie jakich narzędzi do pracy potrzebuje lekarz;

- Potrafi przedstawić piramidę zdrowego żywienia;

- Potrafi wykonać ogórki kiszone;

- Zna wygląd litery a, A i potrafi ją napisać;

- Zna cyfrę 1 i potrafi ją napisać;

- Zna wygląd kwadratu.

 

  1. „Kto może być nauczycielem?”

- Potrafi opowiedzieć na czym polega praca nauczyciela;

- Potrafi wskazać miejsce pracy nauczyciela;

- Zna wygląd litery l, L i potrafi ją napisać;

- Zna wygląd cyfry 2 i potrafi ją napisać;

- Wie co to jest para.

 

  1. „W co się bawi z nami jesienny wiatr?”

- Wie jak ubrać się stosownie do pogody;

- Zna rolę wiatru w życiu roślin i zwierząt;

- Wie jak powstaje energia z wiatru;

- Potrafi oszczędzać energię;

- Wie dlaczego ruch jest ważny dla zdrowia;

- Zna wygląd litery o, O i potrafi ją napisać;

- Zna wygląd cyfry 3 i potrafi ją napisać.

 

  1. „Jaki plan na jesień mają zwierzęta?”

- Potrafi wskazać w jaki sposób zwierzęta adaptują się do zmieniających się pór roku;

- Wie które ptaki odlatują, które przylatują, a które pozostają w Polsce na zimę;

- Zna wygląd litery m, M i potrafi ją napisać;

- Zna wygląd cyfry 4 i potrafi ją napisać.

 

 

  1. „Co słychać w przedszkolu?”

               Cele:

  • Potrafi opowiedzieć o swoich przeżyciach, dzieli się doświadczeniami;
  • Zna i przestrzega zasad panujących w przedszkolu;
  • Potrafi wymienić osoby pracujące w przedszkolu, zna imiona pracowników, rozróżnia grupy, nazywa zawody.
  • Wie jak prawidłowo bawić się i korzystać z zabawek, zachowując bezpieczeństwo i dbając o nie.
  • Zna i wymienia korzyści wynikające z przynależności do grupy.

 

  1. „Jak być superbezpiecznym?”

 Cele:

  • Wie jak dbać o bezpieczeństwo w sali, stosuje się do tych zasad.
  • Zna zasady udzielania pierwszej pomocy, rozumie, że należy skorzystać z pomocy osoby dorosłej w pewnych sytuacjach.
  • Zna numery alarmowe i służby, do których należy zwrócić się po pomoc.
  • Wie, że nie należy rozwiać z osobami nieznajomymi.

 

  1. „Jakie są moje supermoce?”

           Cele:

  • Wie jak dbać o zdrowie – fizyczne i umysłowe.
  • Zna zmysły, jakie posiada każdy człowiek, umie je wymienić i nazwać.
  • Różnicuje emocje na przyjemne i nieprzyjemne, nazywa stany w jakich się znajduje.
  • Opowiada o swoich zainteresowaniach, zna różne sposoby spędzania wolnego czasu, prezentuje postawę otwartości wobec zainteresowań innych.
  • Wie jak rozwiązywać trudne sprawy oraz kto może mu pomóc w ich rozwiązaniu.

 

  1. „Kiedy Pani Jesień obchodzi urodziny?”

           Cele:

  • Rozpoznaje i nazywa oznaki jesieni i wie gdzie można je zaobserwować.
  • Wie jak należy się zachować podczas wyjścia (wycieczki) poza teren przedszkola.
  • Wie dlaczego liście spadają z drzew.
  • Opisuje zmiany jakie zachodzą jesienią w ogrodzie i sadzie.
  • Zna wygląd prostokąta, rozpoznaje go w otaczającym świecie.