-
-
Lokalizacja
-
Kalendarium
Wtorek, 2024-05-21
Imieniny: Jana, Moniki
Zamierzenia
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
Maj 2024
Grupa IV „Tygryski”
Tematyka kompleksowa:
- „Gdzie jest najciekawsze miejsce na świecie?”
- „Czyim domem jest łąka?”
- „Jak daleko pada jabłko od jabłoni?”
- „Czego dzieci potrzebują do szczęścia?”
Ad 1 „Gdzie jest najciekawsze miejsce na świecie?”
Cele:
- Wie jak spojrzeć na swoją rodzinną miejscowość okiem turysty;
- Zna miejsca użyteczności publicznej, które znajdują się w mieście;
- Wie jakie ciekawe miejsc można zwiedzać na świecie i jaka jest ich historia;
- Wyraża szacunek i tolerancje względem innych kultur.
Ad 2 „Czyim domem jest łąka?”
Cele:
- Wymienia zwierzęta mieszkające na łące;
- Wie jakie rośliny rosną na łące;
- Zna zastosowanie wybranych gatunków roślin;
- Zgłębia wiedzę o płazach i owadach;
- Samodzielnie prowadzi obserwacje przyrodnicze.
Ad 3 „Jak daleko pada jabłko od jabłoni?”
Cele:
- Wie jakie wspólne cechy łączą dzieci i rodziców;
- Wie dlaczego rodzina jest ważna w życiu człowieka;
- Rozumie emocje innych – wie co mogą czuć ich bliscy;
- Wie w jaki sposób dzieci mogą pomóc rodzicom;
- Wie w jaki sposób dzieci mogą sprawić przyjemność rodzicom.
Ad 4 „Czego dzieci potrzebują do szczęścia?”
Cele:
- Wie co łączy wszystkie dzieci;
- Wie co lubią dzieci mieszkające w różnych częściach świata;
- Wie co znaczy być przyjacielem;
- Wie jak wykonać proste zabawki.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
Kwiecień 2024
Grupa IV „Tygryski”
Tematyka kompleksowa:
- „O czym marzą zwierzęta?”
- „Kto obroni słonia?”
- „Jak być eko?”
- Kto wymyślił naszą flagę?”
Ad 1 „O czym marzą zwierzęta?”
Cele:
- Wie jakie zwierzęta żyją w wybranych środowiskach;
- Zna zwyczaje zwierząt, ich potrzeby;
- Wie jaka jest rola zwierząt w życiu człowieka;
- Wyraża postawę empatii i troski wobec zwierząt;
- Wie jak wygląda litera w, W;
Ad 2 „Kto obroni słonia?”
Cele:
- Wymienia zwierzęta, które są pod ochroną;
- Wie, co można zrobić, aby zapobiec wymieraniu zwierząt;
- Wie jaka jest rola człowieka w życiu zwierząt;
- Wie jak wygląda litera h, H;
Ad 3 „Jak być eko?”
Cele:
- Zna i wymienia praktyki ekologiczne;
- Zna zasady segregacji odpadów;
- Wymienia sposoby dokonywania pomiarów bez użycia linijki;
- Wyraża postawę proekologiczną oraz poczucie współodpowiedzialności za przyrodę;
- Wie jak wygląda litera z, Z;
Ad 4 „Kto wymyślił naszą flagę?”
Cele:
- Wie jakie są polskie symbole narodowe;
- Zna treść wybranych polskich legend;
- Wyrażą postawę patriotyczną;
- Wie jak wygląda litera ż, Ż;
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze
Marzec 2024
Grupa IV „Tygryski”
Tematyka kompleksowa:
- „Dlaczego w marcu jest jak w garncu?”
- „Gdzie się ubiera Pani Wiosna?”
- Z czego to jest zrobione?”
- Jakie wzory i kolory są lubiane przez pisanki?”
Ad 1 „Dlaczego w marcu jest jak w garncu?”
Cele:
- Wie jakie zjawiska pogodowe są charakterystyczne dla przedwiośnia;
- Zna sposoby, dzięki którym można przewidzieć pogodę;
- Potrafi wyjaśnić w jaki sposób woda krąży w przyrodzie;
- Bierze aktywny udział w eksperymentach – wnioskuje;
- Wie jak wygląda litera n, N;
Ad 2 „Gdzie się ubiera Pani Wiosna?”
Cele:
- Wymienia oznaki wiosny;
- Wie jakie prace wykonuje się wiosną w polu i ogrodzie;
- Wie jak zbudowany jest kwiat tulipana;
- Doskonali orientację przestrzenną oraz percepcję wzrokową;
- Prowadzi hodowlę fasolki – tworzy kalendarz obserwacji;
- Wie jak wygląda litera f, F;
Ad 3 „Z czego to jest zrobione?”
Cele:
- Wie do czego wykorzystywana jest glina;
- Zna zasady przygotowania chleba i sera białego;
- Wie jak powstaje wełna;
- Wie jak stworzyć papier;
- Bierze udział w zabawach sensorycznych;
- Wie jak wygląda litera g, G;
Ad 4 „Jaki wzory i kolory są lubiane przez pisanki?”
Cele:
- Wie jakie są zwyczaje związane ze świętami Wielkanocy;
- Wie co powinno się znaleźć w koszyczku wielkanocnym;
- Wie jak ułożyć własne życzenia;
- Zna zasady savoir-vivre;
- Wie jak wygląda litera ł, Ł;
- „Kim będę gdy dorosnę?”
Cele:
- Wie jakie zawody były potrzebne w przeszłości;
- Wie jak się zmieniły wybrane zawody;
- Zna zawody, które są popularne teraz;
- Wie czym jest wynalazek oraz kim jest wynalazca;
- Wie jak wygląda litera c, C;
- Wie co oznacza znak +;
- „Czy Kot w Butach był na weselu Kopciuszka?”
Cele:
- Wymienia postacie z dziecięcych baśni;
- Wie na czym polega zawód bibliotekarza;
- Wie jak można uwolnić książkę;
- Wie jak przygotować własną książkę;
- Wie jak wygląda litera p, P;
- Wie jak wygląda cyfra 10;
- „Gdzie puka sztuka?”
Cele:
- Wie jakie są formy uczestnictwa w kulturze;
- Zna zasady prawidłowego zachowania w teatrze, kinie, muzeum, w filharmonii;
- Wie jak przygotować własną rzeźbę;
- Wie jak wygląda litera r, R;
- Wie co oznacza znak –;
- „Co łączy kurę i dinozaura?”
Cele:
- Wie jakimi zwierzętami były dinozaury;
- Zna historię dinozaurów, wie dlaczego one wyginęły;
- Zna zwierzęta, które wciąż żyją i są podobne do dinozaurów;
- Wie kim jest paleontolog.
- „Czy można cofnąć czas?”
Cele:
- Wie jakich narzędzi ludzie używali do mierzenia czasu kiedyś i jakich używają dziś;
- Rozumie skąd się bierze noc i dzień;
- Zna charakterystyczne cechy pór roku;
- Wie jak wygląda litera U i u i jak się ją pisze;
- Zna kolejność miesięcy i ich nazwy;
- „Kto jest kucharzem leśnych zwierząt?”
Cele:
- Wie jakie ptaki zimują w Polsce;
- Wie jakie zwierzęta nie zapadły w sen zimowy
- Zna produkty, którymi można bezpiecznie dokarmiać zwierzęta;
- Wie kim jest leśniczy;
- Wie jak wygląda litera J i j i jak się ją pisze;
- Wie jak wygląda cyfra 8 i jak się ją pisze;
- „Kto to taki: mama mamy, tata taty?”
Cele:
- Wie jakimi zabawkami bawili się ich dziadkowie i babcie;
- Zna zabawy i gry, którymi bawili się ich dziadkowie i babcie;
- Wie jak przygotować korale dla babci i krawat dla dziadka;
- Wie jak przygotować przedstawienie dla babci i dziadka z okazji ich święta;
- Wie jak wygląda litera Y i y i jak się ją pisze;
- Wie jak wygląda liczba 9 i jak się ją pisze;
- „Dlaczego pewien czwartek jest tłusty?”
Cele:
- Zna popularne zabawy karnawałowe;
- Wie jak przygotować stroje z przedmiotów codziennego użytku;
- Zna tradycję i wie na czym polega tłusty czwartek;
- Wie w jakich projektach spożywczych znajduje się cukier.
- „Co cieszy mikołaja?”
Cele:
- Wie z czym się kojarzy postać mikołaja;
- Wie kiedy obchodzimy mikołajki;
- Zna tradycję obchodów mikołajek w Polsce i na świecie;
- Wie kto obchodzi swoje święto dzień przed mikołajkami i dzień po;
- Wie jak wygląda litera e, E;
- Wie jak wygląda cyfra 7;
- „Jakie sporty uprawia Pani Zima?”
Cele:
- Zna zasady bezpiecznej zabawy zimą;
- Wymienia charakterystyczne cechy popularnych sportów zimowych;
- Zna właściwości wody i lodu;
- Wie jak wygląda litera s, S;
- Zna dni tygodnia;
- „O czym w święta każdy z nas pamięta?”
Cele:
- Wie co oznaczają wybrane symbole bożonarodzeniowe;
- Zna tradycyjne potrawy wigilijne i wie jakie jest ich znaczenie;
- Wie kim są kolędnicy;
- Wie jakie są właściwości chemiczne popularnych produktów spożywczych używanych podczas przygotowań świątecznych;
- Wie jak przygotować pierniki;
- Wie jak wygląda litera b, B;
- „Który żywioł jest najważniejszy?”
Cele:
- Wie jakie są charakterystyczne cechy żywiołu ognia i jaką rolę pełni w życiu człowieka;
- Wie jakie są charakterystyczne cechy żywiołu wody i jaką rolę pełni w życiu człowieka;
- Wie jakie są charakterystyczne cechy żywiołu ziemi i jaką rolę pełni w życiu człowieka;
- Wie jakie są charakterystyczne cechy żywiołu powietrza i jaką rolę pełni w życiu człowieka.
- „Dlaczego nawet superbohater ma obowiązki?”
Cele:
- Wie jak nazywają się członkowie jego rodziny;
- Zna pokrewieństwo między członkami rodziny;
- Podaje jakie są różnice między prawami a obowiązkami;
- Wie czym różni się miasto od wsi;
- Wie jak wygląda litera T i t i jak się ją pisze;
- Zna figurę geometryczną trójkąt – wie jak wygląda, potrafi narysować;
- „Co powinien wiedzieć każdy Polak?”
Cele:
- Zna polskie symbole narodowe;
- Wie o czym opowiada legenda o Lechu, Czechu i Rusie;
- Zna walory geograficzne Polski;
- Wie kim był Józef Piłsudski i inni znani Polacy;
- Wie co świętujemy 11 listopada;
- Wie jak wygląda litera I i i i jak się ją pisze;
- Wie jak wygląda cyfra 5 i jak się ją pisze;
- „Czy Kujawiak może tańczyć krakowiaka?”
Cele:
- Wie jak wyglądają polskie stroje ludowe;
- Wie jak brzmi polska muzyka ludowa;
- Wie czym jest legenda i zna polskie legendy;
- Potrafi wymienić potrawy charakterystyczne dla danego regionu Polski;
- Zna historię pluszowego misia – wie jak zmienił się jego wygląd na przestrzeni lat;
- Wie jak wygląda litera D i d i jak się ją pisze;
- Wie jak wygląda liczba 0 i jak się ją pisze;
- „Gdzie można spotkać Małą Niedźwiedzicę i Wielką Niedźwiedzicę?”
Cele:
- Wie czym jest Układ Słoneczny;
- Wie czym jest kometa, meteoryty, gwiazdy, prom kosmiczny, sonda;
- Wie co to jest gwiazdozbiór, podaje przykłady;
- Zna zastosowanie teleskopu;
- Wie co różni meteor od meteorytu;
- Rozumie jak zbudowana jest Ziemia;
- Wie czym jest przyciąganie ziemskie;
- Wie czym jest kontynent i ocean;
- Wie jak wygląda litera K i k i jak się ją pisze;
- Wie jak wygląda liczba 6 i jak się ją pisze;
- „Jak jesienią dbać o zdrowie?”
Cele:
- Wie jak należy dbać o zdrowie;
- Wie jakich narzędzi do pracy potrzebuje lekarz;
- Potrafi przedstawić piramidę zdrowego żywienia;
- Potrafi wykonać ogórki kiszone;
- Zna wygląd litery a, A i potrafi ją napisać;
- Zna cyfrę 1 i potrafi ją napisać;
- Zna wygląd kwadratu.
- „Kto może być nauczycielem?”
- Potrafi opowiedzieć na czym polega praca nauczyciela;
- Potrafi wskazać miejsce pracy nauczyciela;
- Zna wygląd litery l, L i potrafi ją napisać;
- Zna wygląd cyfry 2 i potrafi ją napisać;
- Wie co to jest para.
- „W co się bawi z nami jesienny wiatr?”
- Wie jak ubrać się stosownie do pogody;
- Zna rolę wiatru w życiu roślin i zwierząt;
- Wie jak powstaje energia z wiatru;
- Potrafi oszczędzać energię;
- Wie dlaczego ruch jest ważny dla zdrowia;
- Zna wygląd litery o, O i potrafi ją napisać;
- Zna wygląd cyfry 3 i potrafi ją napisać.
- „Jaki plan na jesień mają zwierzęta?”
- Potrafi wskazać w jaki sposób zwierzęta adaptują się do zmieniających się pór roku;
- Wie które ptaki odlatują, które przylatują, a które pozostają w Polsce na zimę;
- Zna wygląd litery m, M i potrafi ją napisać;
- Zna wygląd cyfry 4 i potrafi ją napisać.
- „Co słychać w przedszkolu?”
Cele:
- Potrafi opowiedzieć o swoich przeżyciach, dzieli się doświadczeniami;
- Zna i przestrzega zasad panujących w przedszkolu;
- Potrafi wymienić osoby pracujące w przedszkolu, zna imiona pracowników, rozróżnia grupy, nazywa zawody.
- Wie jak prawidłowo bawić się i korzystać z zabawek, zachowując bezpieczeństwo i dbając o nie.
- Zna i wymienia korzyści wynikające z przynależności do grupy.
- „Jak być superbezpiecznym?”
Cele:
- Wie jak dbać o bezpieczeństwo w sali, stosuje się do tych zasad.
- Zna zasady udzielania pierwszej pomocy, rozumie, że należy skorzystać z pomocy osoby dorosłej w pewnych sytuacjach.
- Zna numery alarmowe i służby, do których należy zwrócić się po pomoc.
- Wie, że nie należy rozwiać z osobami nieznajomymi.
- „Jakie są moje supermoce?”
Cele:
- Wie jak dbać o zdrowie – fizyczne i umysłowe.
- Zna zmysły, jakie posiada każdy człowiek, umie je wymienić i nazwać.
- Różnicuje emocje na przyjemne i nieprzyjemne, nazywa stany w jakich się znajduje.
- Opowiada o swoich zainteresowaniach, zna różne sposoby spędzania wolnego czasu, prezentuje postawę otwartości wobec zainteresowań innych.
- Wie jak rozwiązywać trudne sprawy oraz kto może mu pomóc w ich rozwiązaniu.
- „Kiedy Pani Jesień obchodzi urodziny?”
Cele:
- Rozpoznaje i nazywa oznaki jesieni i wie gdzie można je zaobserwować.
- Wie jak należy się zachować podczas wyjścia (wycieczki) poza teren przedszkola.
- Wie dlaczego liście spadają z drzew.
- Opisuje zmiany jakie zachodzą jesienią w ogrodzie i sadzie.
- Zna wygląd prostokąta, rozpoznaje go w otaczającym świecie.