Procedura przyjmowania skarg i wniosków

 

PROCEDURA PRZYJMOWANIA I ROZPATRYWANIA

SKARG I WNIOSKÓW

w Przedszkolu Nr 294 w Warszawie

 

 

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dn. 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. z 2000r., nr 98, poz. 1071).
  2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 8 stycznia 2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. z 2002r., nr 5, poz. 46 ze zm.).

Rozdział I

Przyjmowanie i rejestrowanie skarg i wniosków

    1. W przedszkolu wnoszący skargi i wnioski przyjmowani są przez dyrektora.
    2. Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, lub za pomocą telefaksu, a także ustnie do protokołu.
    3. Pracownik przedszkola, który otrzymał skargę dotyczącą jego działalności, obowiązany jest przekazać ją niezwłocznie dyrektorowi.
    4. Dyrektor prowadzi rejestr skarg i wniosków.
    5. Do rejestru wpisuje się także skargi i wnioski, które nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego - anonimy.
    6. Rejestr skarg uwzględnia następujące rubryki:
      a) liczba porządkowa,
      b) data wpływu skargi/wniosku,
      c) data rejestrowania skargi/wniosku,
      d) adres osoby lub instytucji wnoszącej skargę/wniosek,
      e) informacja na temat, czego dotyczy skarga/wniosek,
      f) termin załatwienia skargi/wniosku,
      g) imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za załatwienie skargi/wniosku,
      h) data załatwnienia,
      i) krótka informacja o sposobie załatwienia sprawy.
    7. Do rejestru nie wpisuje się pism skierowanych do wiadomości przedszkola.

Rozdział II

Kwalifikowanie skarg i wniosków

  1. Kwalifikowania spraw jako skargi lub wnioski dokonuje dyrektor.
  2. Każda sprawa zakwalifikowana przez dyrektora jako skarga lub wniosek wpisywana jest rejestru skarg i wniosków.
  3. Jeśli z treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, dyrektor wzywa wnoszącego o wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania .
  4. Skargi/wnioski, które nie należą do kompetencji szkoły, należy zarejestrować, a następnie pismem przewodnim przesłać zgodnie z właściwością, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego albo zwrócić mu sprawę wskazując właściwy organ, kopię pisma zostawić w dokumentacji przedszkola.
  5. Skargi/wnioski, które dotyczą kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, należy zarejestrować, następnie pismem przewodnim przesłać odpisy właściwym organom, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego, a kopie zostawić w dokumentacji przedszkola.
  6. Skargi/wnioski anonimowe po dokonaniu rejestracji pozostają bez rozpoznania.
  7. Dyrektor może informacje zawarte w anonimowej skardze/wniosku wykorzystać w ramach pełnionego nadzoru pedagogicznego.

Rozdział III

Rozpatrywanie skarg i wniosków

  1. Skargi/wnioski rozpatruje dyrektor przedszkola lub osoba przez niego upoważniona.
  2. Z wyjaśnienia skargi/wniosku sporządza się następującą dokumentację:
    a) oryginał skargi/wniosku,
    b) notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi/wniosku i wynikach postępowania wyjaśniającego,
    c) materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśniania skargi/wniosku,
    d) odpowiedź do wnoszącego, w której został powiadomiony o sposobie rozstrzygnięcia sprawy wraz z urzędowo potwierdzonym jej wysłaniem,
    e) inne pisma, jeśli sprawa tego wymaga.
  3. Odpowiedź do wnoszącego winna zawierać:
    a) oznaczenie organu, od którego pochodzi,
    b) wyczerpującą informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem się do wszystkich zarzutów/wniosków zawartych w skardze/wniosku,
    c) faktyczne i prawne uzasadnienie, jeżeli skarga/wniosek została załatwiona odmownie,
    d) imię i nazwisko osoby rozpatrującej skargę.
  4. Pełna dokumentacja po zakończeniu sprawy przechowywana jest w sekretariacie przedszkola.

Rozdział IV

Terminy rozpatrywania skarg i wniosków

  1. Skargę/wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki.
  2. Do siedmiu dni należy:
    a) przesłać skargę/wniosek do właściwego organu z powiadomieniem wnoszącego lub zwrócić ją wnoszącemu ze wskazaniem właściwego organu, jeżeli skarga/wniosek została skierowana do niewłaściwego organu,
    b) przesłać skargę/wniosek do wnoszącego z odpowiednim wyjaśnieniem, jeżeli trudno jest ustalić właściwy organ lub gdy właściwy jest organ wymiaru sprawiedliwości,
    c) przesłać odpisy skargi/wniosku do właściwych organów z powiadomieniem wnoszącego, jeżeli sprawy w nich poruszane dotyczą różnych organów,
    d) przesłać informację do wnoszącego o przesunięciu terminu załatwienia skargi/wniosku z podaniem powodów tego przesunięcia,
    e) zwrócić się z prośbą do osoby wnoszącej o przesłanie dodatkowych informacji dotyczących skargi/wniosku,
    f) udzielić odpowiedzi w przypadku ponowienia skargi/wniosku, w której brak jest wskazania nowych okoliczności sprawy.
  3. Do czternastu dni, gdy wszczyna się postępowanie wyjaśniające.
  4. Do miesiąca, gdy skarga/wniosek jest szczególnie skomplikowana.

  

 

                            ......................................                                                                                ...................................................                         
                                miejscowość, data                                                                                       pieczęć i podpis dyrektora